Followers

Wednesday, February 12, 2014

Oh Doa! Apakah Salahnya Gunakan Yang Terbaik


Tentang doa, sudah lama ana ingin poskan tentang ini. Baru berkesempatan untuk menulis. Sekadar pandangan dari diri yang hina ini....

Ahmad selalu berdoa agar dipanjangkan umurnya.

Apalah salahnya jika dia berdoa:

“Ya Allah, jika dengan memanjangkan umurku itu adalah yang terbaik buatku, kau panjangkanlah umurku. Dan jika dengan mengambil nyawaku itu adalah yang terbaik buatku, kau ambillah nyawaku dengan cara ……………….(ikut kehendak masing)


Apalah gunanya umur yang panjang jika hidup kita terus bergelumang dengan dosa.

Amri menyukai Alia kerana sifat dan agama yang ada padanya. Lalu dia berdoa supaya Alia dijadikan jodohnya.

Apa salahnya jika Amri berdoa:

Ya Allah, jika dia (Alia) adalah yang terbaik buatku, Kau jadikanlah dia sebagai teman hidupku di dunia dan di akhirat-Mu ya Allah.

Mungkin seseorang yang kita nampak sifatnya yang beragama itu adalah baik buat kita tetapi sebenarnya bukanlah yang terbaik. Kita tak tahu jodoh kita yang terbaik di antara yang baik buat kita.

Balqis mempunyai sahabat baik dan telah bertunang dengan Salman. Sahabatnya selalu mendoakan Balqis supaya Balqis akan mendapat jodoh yang baik dan bertanggungjawab.

Apa salahnya dengan ikatan pertunangan itu, sahabatnya berdoa:

Ya Allah, jadikanlah tunang sahabatku itu menjadi jodoh yang terbaik buat dirinya. Jadikanlah tunangnya itu (Salman) seorang yang baik dan bertanggungjawab buat sahabatku.

Jika janji pertunangan telah dimeterai, mengapa perlu meminta seolah-olah tidak redha dengan pertunangan tersebut. Apalah salahnya jika pertunangan itu kekal hingga ke gerbang perkahwinan.
 

Ali dan Asmah yang telah berkahwin masih tidak mempunyai anak walaupun telah lama mendirikan rumah tangga. Lalu mereka berdoa agar dikurniakan anak dan zuriat.

Apa salahnya jika mereka berdoa

Ya Allah, sesungguhnya Engkau tahu apa yang terbaik buat kami. Jika dengan tidak dikurniai zuriat ini adalah yang terbaik buat kami, kami redha dengan ketentuan-Mu. Dan jika dengan dikurniakan zuriat itu adalah yang terbaik buat kami, Kau kurniakanlah kami zuriat keturunan yang soleh dan solehah.

Kita tidak tahu apa yang terbaik buat kita. Mungkin ada sebab yang terbaik yang Allah sediakan buat kita dengan tidak mempunyai zuriat. Kita tidak tahu sebabnya...

Sekadar renungan: Jika kita berdoa dengan perkataan yang “Terbaik”, insyaallah kita akan redha dengan ketentuan yang telah ditetapkan oleh-Nya. Wallahualam….

Thursday, February 6, 2014

Kotor vs Peribadi Muslim = Cermin Diri Bagi Umat Islam



Assalamualaikum..
Sebentar tadi saya berkesempatan pergi ke tandas sebuah masjid.Amatlah mengecewakan hati saya apabila melihat kualiti tandasnya yang tidak memuaskan (macam familiar bukan?).

Apabila saya sebutkan tentang kualiti kebersihan tandas yang tidak memuaskan ini,bukanlah bermaksud tandas itu dipenuhi tahi yang berpeleseran di merata-rata tempat.Bukan begitu tuan-tuan,tolong kecilkan sedikit skop pemikiran anda.

Tetapi apa yang saya maksudkan ialah ia kurang memuaskan,Kerana sebagai sebuah rumah Allah yang terletak dalam sebuah negara Islam yang di anggap maju.Situasi seperti ini boleh diketegorikan sebagai sesuatu yang amat mengecewakan untuk dilihat kerana keadaan tandasnya yang sebegitu.

Maafkan saya kerana tidak mengambil gambar.Mungkin akan ada orang yang berkata "Biasalah tu bro.Lu jangan kusut sangat, isu tandas pun nak bising." Ya betul..tapi kita ingat yang suka pada kekotoran itu hanyalah syaitan. Jangan kita ambil mudah dan enteng perkara ini. . Masih ingat lagi pesan Rasulullah? “Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara perkara besar, maka berjaga jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara perkara kecil”
Tetapi,kita kena ingat.Kita orang Islam.Islam tidak mengajar umatnya bersifat pengotor.Islam mengajar umatnya menjadi seorang pembersih.Kerana seseorang yang pemalas dan pengotor itu,sebenarnya secara perlahan-lahan sifat buruknya itu bakal membentuk jiwa dan peribadinya.

Lagipun,kekotoran itu sifat syaitan.Itulah sebab mengapa Islam begitu menitikberatkan kebersihanJika kita lihat secara rambang di Malaysia.Tandas awamnya,Ya Allah.Begitu kotor.Apakah itu?Kita sibuk membuat kempen kebersihan dan sebagainya.Tetapi seakan tidak memberi kesan.Sebenarnya kesilapan ini berpunca dari rumah lagi.

Di masjid juga sama (tidak semua).Bayangkan,masjid tempat kita bersembahyang,rumah Allah,tetapi tergamak kita untuk tidak menjaga kebersihan ruangan tandasnya.

Hurm.Saya sudah membebel panjang.Harap anda faham apa yang ingin disampaikan tentang isu tandas ini.Cermin diri sendiri sebelum hendak emosi terhadap saya.

Assalamualaikum dan Selamat Beramal.

Wednesday, January 22, 2014

Oh Manusia..Di Manakah Rasa Syukurmu Itu?



Assalamualaikum..

Setiap hari manusia dilimpahi nikmat Allah Yang Maha Pemurah.Setiap hari manusia bergelumang dengan pemberian demi pemberian dari Allah Yang Maha Pengasih.Cuba sebutkan nikmat Allah paling hebat pada diri tuan-tuan.Apa dia? Toyota Estima Hybrid? Set Sony DAV-FZ900KW DVD Home Theatre System?iPhone 3GS berkelajuan 833MHz?Motosikal berkuasa tinggi Ducati 1098 S Tricolore? Dua tiket percutian mengelilingi Eropah dan bonus berbulan madu? Isteri secantik Diana Danielle dilengkapi suara semerdu Yuna? Ooo...itu kurang tepat tuan-tuan...Itu juga nikmat pemberian Allah namun nikmat yang paling hebat pada diri saya dan tuan-tuan ialah nafas yang saya dan tuan-tuan sedut tiap-tiap hari.

Dengan nafas yang dipinjam oleh Allah s.w.t itulah tuan-tuan dapat makan nasi goreng USA sambil menonton TV siaran Liga Juara-Juara Eropah dan kemudian tidur di tilam empuk berjenama Dreamland.Dengan nafas yang dipinjam Tuhan itulah tuan-tuan dapat pergi kerja,membeli-belah,melancong,beribadat dan berehat.DEngan nafas yang dipinjam Allah itu juga sesetengah makhluk Tuhan pergi ke disko,minum arak,berpegangan tangan bukan muhrim dan berzina.Dengan nafas yang dipinjam Allah itu juga ada orang gunakan ia untuk makan rasuah,menipu rakyat bawahan,pecah amanah dan menggunakan hasil negara untuk mengisi perut sendiri.

Nikmat Allah tidak terkira banyaknya tuan-tuan...Setiap kali tuan-tuan kelip mata itu juga satu nikmat.Apa akan jadi jika tuan-tuan semua terjegil biji mata 24jam. Seksanya jika tiba-tiba mata kita masuk habuk. Tidak boleh pejam mata. Mahu tidur pun mata terjegil macam burung hantu. Hidung kita pun dicipta Tuhan dalam kedudukan yang penuh nikmat dan rahmat. Apa akan jadi kalau lubang hidung saya dan tuan-tuan ke atas? Aha...jika hujan kelam-kabutlah cari tempat berteduh,kalau tidak lemaslah air masuk hidung kalau tuan-tuan tidak tutup dengan tangan.

Cuba lihat bagaimana hikmahnya Allah cipta diri kita. Kuku kita boleh memanjang. Bulu ketiak kita pun boleh panjang. Tetapi mengapa gigi kita tidak boleh panjang-panjang? Bulu kening kita duduk macam itu saja.Cuba kalau gigi kita memanjang macam kuku kita.Sampai masa,kena potong.Alamat kena cari 'cutter' besilah. Doktor gigi akan kaya raya kerana buat khidmat potong gigi setiap hari. Jika ada yang malas potong gigi,giginya akan panjang macam drakula. Nak makan pun susah. Pontianak Harum Sundal Malam dan Siang pun akan lari ketakutan lihat gigi kita.

Apa akan jadi kalau bulu kening kita memanjang macam janggut atau bulu ketiak kita? Alamat bertambah tugas kita. Kalau malas potong bulu kening,bulu kening akan panjang sehingga tutup mata. Pereka fesyen dari Paris dan Tokyo akan membuat pelbagai fesyen bulu kening yang pelik-pelik. Remaja-remaja Jepun akan menggayakan trend-trend terbaru bulu kening yang di'punk'kan atau diwarnakan di sana-sini. Lisa Surihani akan mendandan bulu keningnya untuk dimuatkan dalam majalah Mangga. Kan haru namanya itu ya maulana sekalian.





Cuba lihat diri tuan-tuan,betapa sempurna diri tuan-tuan Allah ciptakan.Cukup sifat.Ada orang yang lahir-lahir buta matanya.Ada yang cacat tiada tangan dan kaki.Ada yang lahir-lahir dua kepala satu badan.Ada bayi lahir sebelah buah pinggang mati.Ada yang terpaksa minta derma hati.

Nikmat Allah itu tuan-tuan... kalau dikumpulkan seluruh air laut di dunia ini untuk dijadikan dakwat,tidak cukup untuk menuliskan semuanya.Kalau dikumpulkan semua pokok-pokok di dunia ini supaya dijadikan batang pena bagi menuliskan segala nikmat Allah itu nescaya habis semuanya sebelum sempat menuliskan semua nikmat Allah itu.Subhanallahhh...

Allah jadikan diri kita sebaik-baik ciptaan...tuan-tuan.Firman Allah dalam surah at-Tin ayat 4,

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya".

Namun ada orang yang tidak puas dengan dirinya.Dia rasa Tuhan tidak cukup bagus ciptakan dirinya.Jadi dia buat tatu dan lukis macam-macam gambar pada tubuh badannya.Ada yang tindik muka,tangan,perut dan macam-macam lagi tabiat pelik manusia yang tidak puas hati dengan dirinya yang sebaik-baik ciptaan.Ada yang sambung rambut.Ada yang suntik silikon,suntik botox sampai hampir-hampir jadi mutan macam dalam filem X-Men.Ada yang tukar jantina.Yang lelaki jadi perempuan,yang perempuan jadi lelaki.Yang tidak sepatutnya digincu,digincu.Yang tak sepatutnya dicat,dicat sampai berwarna-warni macam badut sarkas.Padahal,semua itu yang dihias sedemikian rupa bakal menjadi santapan istimewa segala cacing dan ulat di dalam kubur.Jika tidak ulat dan cacing,pasti segala bakteria di bumi Allah ini akan melupuskan daging-daging mereka.Tidak bersisa.Yang perlu di'tatu' dan dicantikkan bukan tubuh badan wahai maulana semua...



Yang perlu diperelokkan,ditacap-tacap dan dicantikkan ialah AKHLAK dan IMAN kita.

Apa doa melihat cermin ya maulana sekalian? Siapa tahu angkat kaki!

Ya..ya.. "Segala Puji Hanyalah Milik Allah, Ya Allah Sebagaimana Engkau Telah Membaguskan Kejadianku, Maka Baguskanlah Akhlaqku"

Inilah yang perlu ditacap-tacap tuan-tuan. Mitsubishi Evo tuan-tuan tak payah tacap pun tidak mengapa.Ini AKHLAK tuan-tuan yang perlu diperelokkan,bikin baik punya! Bagi Allah sayang pada kita.Bagi Allah redha pada kita.Baru kelass gitu..

Iman tuan-tuan kalau tak cantik,lembu dan kambing pun menggelengkan kepala.Kenapa tuan-tuan? Kita makan,kambing pun makan.Kita minum,kambing pun minum.Kita tidur,kambing pun tidur.Tapi bila azan maghrib,kita masih mengunyah lagi,masih selamba dek lagi macam kambing.Kambing pun naik hairan.Apa beza aku dengan manusia?

Sebab itu kita kena tahu bersyukur tuan-tuan...sebab bab bersyukur ini kalau nak huraikan kelebihannya tidak cukup 44 malam tuan-tuan.Bersyukur inilah antara asbab punca rezeki yang amat ampuh tuan-tuan.Bersyukur ini kalau nak tahu adalah kunci kekayaan dan hidup mewah.Kenape? Tak percayeee?


Firman Allah dalam surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud: Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”.

Nah...sekarang kita tahu Allah menjamin dalam Al-Quran bahawa dengan bersyukur Allah akan tambah lagi dan lagi dan lagi.Allah akan tambah nikmatnya lagi dengan bersyukur.JIka kita miskin,Allah akan jadikan kita kaya.Kalau kita kaya,Allah bikin kita jadi tambah kaya...tambah kaya...Masya Allah!!



Bagaimana?Bagitahu aku macam mana nak jadi kaya dengan bersyukur??Aku bosan hidup miskin.Aku bosan jadi kuli batak orang lain.Aku sendiri pun tak cukup makan,macam mana nak bagi anak bini aku makan.Takkanlah aku nak bagi anak bini aku makan siput babi macam dalam rancangan Bersama mu TV3 tuh.

Sabar...ya maulana.Nak tahu rahsia mesti sabar.Nak kaya pun kena sabar.Sabar itu juga cara untuk jadi kaya.Kekayaan pun tidak datang sekelip atau 2 kelip mata.Berkelip-kelip mata pun tak dapat ya tuan-tuan.

Kau jangan buat loyar buruk.Beritahu aku cepat!

Bagaimana mahu kaya jika sikap tuan tidak mahu sabar? Lihat Bill Gates yang pendapatannya 300juta sebulan.Adakah dia kaya dengan 2-3 kelip mata? Berapa lama Donald Trump bina empayar hartanahnya? Tak payah pergi jauh tuan,lihat Mustapha Kamal tauke MK Land,berapa lama dia bertatih bina kekayaan?

Baiklah aku mahu sabar sekarang.Cuma tolong beritahu aku macam mana nak kaya dengan hanya bersyukur pada Tuhan.Aku cuma bosan makan megi tiap-tiap hari.Sekarang ini pun megi aku sudah kembang.




Maggi yang kembang juga adalah nikmat Allah ya sheikh ya maulana. JIka tuan tidak tahu bersyukur dengan sekeping megi,bagaimana tuan mahu bersyukur dengan sepinggan nasi kandar Mamak Deluxe berlaukkan ayam madu,papadom,sayur kobis dengan campuran mayonis,kentang putar yang lazat dan air tembikai susu lemak manis? Belajar bersyukur pada perkara yang kecil-kecil dahulu tuan,baru kita layak dapat berkat bersyukur pada perkara-perkara yang besar-besar.Sekeping megi itu tuan,jika kita tahu erti bersyukur padanya,Allah akan catitkan kesyukuran kita itu dan kelak Allah akan balas 10 kali ganda malahan berkali-kali ganda ya tuan.Subhanallah!!

Ya..ya..aku bersyukur dapat makan megi kembang.Jangan cakap lagi,beritahu sahaja bagaimana aku mahu bersyukur supaya dapat keluar dari kemiskinan tegar aku ini.

Tuan sudah pun buat tadi.Maknanya jika kita tahu erti syukur walaupun sekecil-kecil nikmat Allah,maka kita layak dapat kelebihan berkat rahmat Allah Yang Maha Kaya.Bersyukur ini macam main pinball tuan,tidak kira apa jua kita bersyukur pun,tetap dapat markah.Dapat minum air kosong,alhamdulillah...dapat duduk bawah payung masa hujan,alhamdulillah...dapat duduk dalam tren yang sesak,alhamdulillah...tapi jangan pula bila tengok punggung wanita masa dalam LRT kita ucap alhamdulillah...

Kenapa pula?Bukan itu juga rezeki naman ya?

Itu bukan rezeki ya maulana! Masya Allah apa nak jadi dengan maulana ini! Itu bukan rezeki,itu peluang nak dapat dosa!

Bila terpandang perkara-perkara macam itu,alihkan pandangan atau tutup mata sahaja dan beristighfar.Ini juga cara kita bersyukur dengan kedua biji mata kita.Nanti Allah tambah lagi nikmat...lagi dan lagi dan lagi...

Alhamdulillah aku faham sekarang,jadi ada tak cara lain nak bersyukur ini?

Bersyukur ini banyak cara kita boleh buat tuan-tuan.Bukan sekadar mengucapkan alhamdulillah...jika kita banyak harta,cara paling baik untuk bersyukur dengan harta kita ialah berzakat. Dah tunaikan zakat,kita boleh bersedekah pula.Tahukah tuan-tuan,dengan bersedekah,harta kita akan bertambah dan bertambah? Masya Allah tuan...ini RAHSIA BESAR tuan...bersedekah dapat menambahkan kekayaan. Dalam ilmu metafizik Barat juga mengakui prinsip ini.Apa dia tuan-tuan?

"Rahsia menerima ialah dengan memberi"
 

Jadi belajarlah memberi,kata pakar motivasi Barat.Lihat majoriti hartawan Barat.Trend mereka ialah selepas berjaya menjadi jutawan,mereka akan buka yayasan.Mereka akan buat tabung derma,kempen derma.Bill Gates,Rockefeller,Donald Trump dan sebagainya bukan sahaja menjadi hartawan yang berjaya,mereka juga adalah penderma yang budiman.Ini berbeza dengan orang kita ya maulana...makin kaya makin telan harta orang lain.Makin kaya bukan semakin jadi budiman...jadi semakin pembelit.Itu sebab bisnes semua lingkup.Semua tak jalan.Bengkrapsi.Tambah pula masing-masing ada Phd,lagi haru dibuatnya ya maulana sekalian.

Kenapa bersedekah tidak menjadikan harta kita berkurang malah semakin bertambah dan bertambah?


Dalam Hadis yang diriwayat At-Tabrani Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesungguhnya sedekah itu tidak akan mengurangi harta seseorang”.

Lihat tuan-tuan Nabi kata sedekah itu tidak langsung mengurangkan harta kita.Kita mungkin nampak berkurang,TETAPI HAKIKATNYA TIDAK.


Allah yang merupakan PEMILIK PERBENDAHARAAN KEKAYAAN juga menjamin orang yang bersedekah:


Al Baqarah ayat 261 :

"Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui.

Inilah rahsia hukum metafizik Barat "“to give in order to get” .Kata Joe Vitale,seorang pakar motivasi dan 'spiritual marketing',hukum ini adalah sesuatu yang universal dan bertindak dengan cara yang tidak diketahui dan aneh.Memanglah dengan memberi itu membawa kepada pemberian yang mencurah-curah sebab ALLAH SENDIRI YANG MENCIPTA HUKUM ALAM INI.Orang Barat percaya dan mereka berjaya.Kita kurang percaya,maka kita gagal.

DALAM AGAMA ITU ADA KEJAYAAN.YAKINLAH TUAN-TUAN.YAKINLAH SEPENUH HATI.

Tapi dalam poket aku ada 5 ringgit je.Aku orang miskin.Tak payah lah bersedekah.Aku nak cara lain jadi kaya.




Orang miskinlah kena banyak bersedekah ya maulana.Sebab orang miskin kurang harta.Nak dapat banyak kena beri banyak.Nak jadi kaya kena bagi kekayaan.Itu prinsipnya ya maulana.Buat sahaja.Nanti Allah kasi mudah.Misalnya dalam poket ada 5 ringgit,berilah seringgit pada surau atau masjid.4 ringgit boleh beli nasi lemak dan air bungkus sebagai contoh.Kan mudah.Nak bagi semua pun tidak mengapa.Tapi kena tawakal kuatlah.

Bersyukur juga boleh dilakukan dengan menambahkan amal ibadat tuan-tuan.Jika dahulu malas bersolat,kini rajin-rajinlah pergi ke masjid.Jika dahulu malas nak buka AlQuran,kini usahalah baca 2-3 mukasurat sehari.Lagi tambah amal ibadat,lagi Allah sayang.Lagi Allah sayang...nah minta apa saja ya maulana...nak rumah...nak kereta...nak bini cantik...panjatkan saja doa tuan-tuan...pasti Allah kabulkan.

Surah Al-Baqarah ayat 186:

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai-Ku maka beritahu kepada mereka : Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir kepada mereka. Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku dengan mematuhi perintah-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik serta betul".






Nah...tuan-tuan,jika kita sahut seruan Allah,pasti Dia akan beri perhatian-Nya pada kita.Sebab apa tuan-tuan? SEbab dengan menyahut perintah Allah maknanya kita sudah bersyukur dengan NAFAS DAN NYAWA yang Allah kurniakan pada kita.Kita hargai nafas kita yang dok sedut tetiap hari.Nyawa yang Allah bagi ini,bukannya untuk tambah maksiat...tapi untuk tambah mendekatkan diri pada Allah Azza Wa Jalla.

Jadi ya maulana sekalian...apa pelajaran kita hari ini?

Bagaimana nak berterima kasih dengan segala pemberian nikmat yang Tuhan bagi ini?

Bagaimana nak tambah keberkatan dalam hidup kita?

Bagaimana nak keluar dari kemiskinan dan menuju kepada kekayaan?

Bagaimana nak jadi kaya...bertambah kaya?

Bagaimana nak bagi semua doa kita dimakbulkan Tuhan?



















Iaitu dengan BERSYUKUR KEPADA-NYA
















Ya Allah...daku kurang bersyukur kepada MU ya Allah...banyak sungguh nikmat yang Engkau berikan kepadaku.Tapi daku selalu lupakan Engkau...

Segala puji-pujian hanya untukmu Ya Allah...

ALHAMDULILLAH....

Saturday, January 18, 2014

Sebuah Penulisan Santai Tetapi Bersemangat Yang Wajib Anda Baca Jika Ingin Mendapatkan Ilmu Berharga

Assalamualaikum


penulisan kali ini tidak dibuat mengikut konsep formal
sebaliknya penulisan santai yang agak bersemangat
saya nasihatkan anda baca sehingga habis
jika ingin pembacaan anda menjadi pembacaan manfaat
pilihan di tangan anda
ilmu tidak akan datang kepada orang yang malas
dan sila baca setiap ayat ini dengan difikirkan ayatnya
bukan sekadar sambil lalu
kerana artikel ini sememangnya untuk mengajak anda berfikir
tentang diri kita pada saat ini
selamat membaca

saya baru menonton suatu video syarahan di Halal Tube
bertajuk A Journey of Worship in 24 Hours
di Malaysia mungkin tidak boleh menonton video ini
kerana tempohnya yang lama
tetapi jika anda berminat menonton
anda boleh mendengar syarahan ini dalam bentuk mp3 di sini
mana tahu jika boleh
tidak cuba tidak tahu bukan?
syarahan ini berkisarkan kenapa kita perlu menyembah Allah SWT
sukar untuk saya terjemahkan melalui penulisan
kerana saya ini bukanlah pakar juga dalam bidang-bidang agama ini
tetapi saya hanya mampu merumus
sedikit beberapa perkara dari syarahan ini
semoga urusan saya dipermudah Allah SWT

melihat kelaku manusia
melihat keliling
membuat saya terfikir
kita ini manusia memang lemah
ditambah pula dengan sudah akhir zaman
makin lemahlah kita dalam mengharungi hidup

kita semua sedar betapa kita ini berada di penghujung waktu
tetapi masih lagi leka
menyembah Allah tidak sekali dalam sehari

sedangkan malaikat ketika tiba hari kiamat nanti
ketika dicabut nyawa mereka
perkataan yang diucapkan mereka adalah
"sesungguhnya ibadat kami masih tidak cukup bagi-Mu ya-Allah"

anda nampak sesuatu di sini?
begini
para malaikat itu sepanjang hidup mereka
mereka sememangnya diciptakan
untuk beribadat kepada Allah sepanjang hidup mereka
jika malaikat yang tidak melakukan dosa itu
yang beribadat kepada Allah tanpa henti itu
bisa mengucapkan perkataan itu ketika di hujung hidupnya
cuba kita fikir

adakah cukup amal ibadat kita?
adakah cukup amalan kita di dunia ini?
sudahlah amalan tidak berapa cukup
kita menambah pula perencah kepada kekurangan ini
dengan dosa-dosa kecil yang ditambah-tambah tanpa henti setiap hari
akhirnya jumlahnya menjadi besar

hurm...

kemudian ada suatu kisah
di mana ada satu ketika
pada waktu malam
tengah malam mungkin
Rasulullah SAW sedang beribadat seorang diri
dan didengari oleh salah seorang ahli keluarganya
di dalam ibadat itu Rasulullah berkata
"Ya Allah.Sesungguhnya ibadatku kepada-Mu masih tidak cukup Ya Allah".

Cuba anda renungkan sedalam-dalamnya lagi kisah ini,
jika Nabi SAW sendiri yang maksum berkata begini,
bagaimana pula dengan kita yang biasa ini?
cuba kita bayangkan
di manakah letak kedudukan kita

Ya Allah
ampunilah dosa kami

okay
itu satu perkara
mari kita sambung lagi
kita hari ini umat Islam
patut bersyukur kerana dikurniakan cahaya Islam
tetapi walaupun tahu dikurniakan cahaya Islam kepada kita
malangnya kita masih lagi berkompromi dalam agama

hurm...

kita semua hanya datang kepada Allah ketika kita susah sahaja
semasa hendak menduduki peperiksaan
semasa sedang tiada duit
semasa tiada makanan untuk dimakan
semasa sedang dihina orang
semasa sedang dimalukan

semasa susah sahaja baru kita ingatkan Allah
semasa senang?
kenapa semasa senang begitu mudah kita melupakan
kenapa setelah makan jarang orang membaca doa
tetapi sebelum makan membaca doa dengan penuh penghayatan
kenapa setelah mendapat rezeki lupa Allah
sebelum mendapat rezeki doa bukan main

persoalan yang senyatanya perlu dijawab diri sendiri juga
kita kena ingat
dosa dilakukan kita sememangnya banyak
setiap hari
baru dilanda dugaan kecil
kita sudah mengeluh
sedangkan jika kita telusuri kisah Rasulullah SAW
kita patut dapat banyak iktibar
yalah
kita mengaku kita umat Rasulullah SAW
semestinyalah Baginda itu dijadikan role-model di dalam kehidupan kita

cuba lihat salah satu dari contoh sifat mulia Baginda
(sebenarnya banyak pengajaran boleh didapati dari kisah hidup Baginda)
Baginda itu anak yatim sejak dari kecil
tetapi semangat Baginda untuk berjuang amat tinggi
Baginda diwahyukan (diperintahkan) Allah untuk menyebarkan agama-Nya
adakah ini mudah?
semestinya tidak
masyarakat Arab Jahiliah ketika itu amat-amat jahil
mereka berada pada tahap kejahilan yang amat tinggi
ramai yang menentang Baginda pada mulanya
jika anda yang berada di tempat Baginda
adakah anda masih meneruskan usaha dakwah anda?
jawablah sendiri

tetapi dapat kita lihat
semangat Baginda yang tinggi
walaupun komuniti Islam semasa itu kecil
Baginda sering memperingatkan mereka
janganlah berputus asa dalam perjuangan
kerana Allah sentiasa bersama kita orang yang beriman

cuba kita fikirkan
setiap hari kita doakan di dalam masjid
selepas sembahyang jemaah
hampir setiap masjid dalam dunia mendoakan

Ya Allah berikanlah kami bantuan
untuk hidup di dunia ini Ya Allah
permudahkanlah segala urusan kami di dunia akhirat

semua orang mendoakan begitu
malah kita berdoa dan berdoa
tetapi kenapa seolah-olah doa kita tidak dimakbulkan?

bukannya doa kita tidak dimakbulkan
sebaliknya saudara-saudara
kita sendiri yang mengabaikan jawapan kepada persoalan ini

sebenarnya Allah telah memberitahu kita tentang perkara ini
awal-awal lagi di dalam Al-Quran
Allah telah memberitahu kita umat Islam
bagaimana hendak mendapat kebahagiaan hidup di dunia akhirat
tetapi kita tidak melakukannya

Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).

(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga " Adn ". Itulah kemenangan yang besar.Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya). Dan sampaikanlah berita yang mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman. 

[As-Saff:10-13]

Lihatlah itu!Allah sendiri telah memberikan kita cara
cara untuk mencapai kebahagiaan hidup di dunia akhirat
ada empat cara
beriman kepada Allah dan Rasul-Nya adalah yang pertama dan kedua
yang pertama ini
nampak seperti mudah
apakah ia?


beriman kepada Allah
tetapi malangnya untuk beriman kepada Allah
bukan sekadar mengucap kalimah syahadah
kita ambil contoh mudah
seseorang mengaku beriman kepada Allah
mengaku percaya Allah (Tuhan) itu Satu sifatnya
tetapi beliau tidak bersolat/tidak menjaga solatnya
malah melengah-lengahkan solatnya
bagaimana kita hendak mengatakan beliau beriman
kerana solat itu adalah pengukur keimanan seseorang
solat itu tiang agama
jika kita tidak bersolat
gugurlah keimanan kita (kafir)
itu bukan saya cakap
Allah yang katakan kepada kita semua
jika tidak beriman
bagaimana hendak dimakbulkan permintaan?
bagaimana hendak menang?

yang kedua
beriman kepada Rasulullah SAW
beriman kepada Rasulullah SAW ini adalah
dengan bersumpah bahawa Rasulullah itu Pesuruh Allah yang terakhir
tetapi
adakah cukup dengan itu
adakah beriman kita kepada Rasul Allah
jika kita tidak menghayati ajaran Baginda
jika kita tidak menghargai kitab Allah kepada Nabi Muhammad
adakah beriman kita jika kita tidak pernah tahu isi dan maksud Al-Quran?
adakah beriman kita kepada Rasulullah SAW jika kita ini berperibadi teruk
jika kita tidak mencontohi Baginda?
adakah beriman kita ini kepada Baginda Rasulullah SAW
jika kita melakukan perkara karut yang dilarang Baginda?
bagaimana hendak mencapai kemenangan
jika kita gagal melakukan dua perkara ini?

yang ketiga dan keempat itu jika mahu dibicarakan
lagilah tidak logik
jika yang kedua dan pertama sudah terbengkalai
bagaimana hendak ada yang ketiga dan keempat?

yang ketiga itu jika mahu bicarakan
berjuang membela agama Allah dengan harta dan benda diri kamu
begini
berjuang itu bukan bermaksud pergi masuk satu page group di Facebook
dan bergaduh "mulut" dengan orang yang jahil
tidak kawan
bukan itu caranya
bukankah Rasulullah mengajar kita
cara terbaik untuk melawan kejahilan manusia adalah diam sahaja
kerana orang jahil selama-lamanya akan jahil
tetapi bukan juga dengan cara membakar tempat-tempat tertentu
Islam tidak mengajar ini juga

...dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan peperangan); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang menceroboh.

[Al-Baqarah:190]

tanya diri kita
adakah kita diceroboh atau kita menceroboh?
bagaimana kita hendak tahu jika kita tiada ilmu
bagaimana kita hendak tahu
jika kita ini manusia bertuhankan emosi dan nafsu semata
apabila dikuasai emosi,syaitan mudah menguasai diri
jangan begitu
bukankah Allah telah menjanjikan orang yang beriman kepada-Nya
pasti akan menang
setiap perancangan jahat manusia menentang agama Allah
pasti tidak berjaya
banyak sudah contohnya

dan kita mesti ingat
Rasulullah SAW menyarankan kita bersikap sabar
jika diteliti peribadi Rasullah SAW ini
Baginda mempunyai FQ,IQ dan EQ yang amat tinggi
jika tidak masakan beliau dapat memimpin umat manusia
menyampaikan agama Allah di atas muka bumi dengan pelbagai tentangan

berbalik kepada topik
yang ketiga ini sebenarnya boleh dilakukan oleh kita
pada hari ini sekurang-kurangnya (mengikut pendapat saya)
adalah dengan
menulis blog,menyampaikan ilmu,menasihati rakan-rakan di sekeliling
dan kita juga tahu dunia hari ini diselebungi islamophobia
sepatutnya adalah menjadi tanggungjawab kita
untuk memperbetulkan perkara ini
kita yang menjadi umat Islam hari ini
kitalah yang mengaku beriman kepada Allah SWT
jika beriman
lakukanlah sesuatu!
Allah beri akal bukan untuk ditatap Facebook 24 jam
perbetulkan suasana,mulakan dakwah

tetapi persoalannya bagaimana hendak berdakwah
jika diri sendiri leka dengan hiburan
anda fikirlah sendiri
jangan pelik jika diri masih terhuyung-hayang di dalam kegelapan
anda sendiri yang terlalu cintakan dunia melampau
sayangkan nafsu gelodak pujuk rayu syaitan
Al-Quran yang ada untuk dibaca
jangan disimpan di atas almari rumah yang paling tinggi sahaja
bukan itu cara menghormati Al-Quran

menghormati Al-Quran yang betul adalah
dengan cara mengamalkan ajaran di dalamnya
bukan setakat baca berlagu sahaja
tetapi faham dan amalkan
di dalam Al-Quran itu terdapat panduan lengkap kehidupan
jika dibaca tafsir
pasti akan selesai semua masalah kita pada hari ini
kenapa masih kita tidak terfikir semua ini?
kerana kita tidak pernah membaca tafsir Al-Quran kulit ke kulit
sungguh memalukan

dan yang terakhir adalah
menegakkan agama Allah dengan harta dan diri kamu
nampak mudah
tetapi sebenarnya susah
ya amat susah
sepatutnya dalam cara ini jika anda merupakan pelajar
anda tentu tiada harta
tetapi apa yang boleh anda lakukan adalah dengan cara berjimat
dengan cara berjimat wang
anda tidak akan mengalirkan duit itu ke arah kehendak nafsu sahaja
sebaliknya dermakanlah wang anda
untuk membantu orang-orang susah,anak-anak yatim dan sebagainya
dan sebenarnya kita umat Islam hari ini
gagal membela dan menegakkan agama Allah (berdakwah)
adalah kerana agama Islam itu kita simpannya di dalam masjid
kita simpan agama di bawah kopiah ketika sembahyang berjemaah
jangan begitu
agama Allah itu mesti kita sampaikan kepada orang lain

tetapi berdakwah tidak semestinya memerlukan anda
untuk memasuki gerakan tabligh sahaja
banyak lagi cara lain
that's why i told you already
to think,think and think
use your head wisely

saudara-saudaraku
Islam bukan agama ritual semata
Islam bukan agama untuk hari esok sahaja
Islam itu agama yang benar selama-lamanya
kita menyembah Allah SWT Maha Pencipta Sekalian Alam
Islam ini adalah agama sehingga bila-bila
kerana kita manusia ini
hanya kepada Allah sahaja kita boleh bermohon ketika susah dan senang
bukan kepada benda lain

cara yang paling mudah untuk berdakwah bagi seorang muslim adalah
ya
adalah dengan menjadi muslim yang sebenar
bagaimanakah hendak menjadi muslim yang sebenar?
caranya mengikut peribadi Rasulullah
apakah peribadi Rasulullah itu?
Carilah ilmu,kaji peribadi Rasulullah!
bukannya sibuk mendengar irama dendangan Hollywood semata setiap hari

ilmu tidak akan datang kepada anda
jika anda asyik sibuk memuaskan nafsu syahwat
bersama teman wanita anda di kaki lima setiap hari
ilmu tidak akan datang jika anda tidak carinya
sesungguhnya Islam itu agama yang dibina berasaskan ilmu
wahyu pertama kepada Nabi Muhammad SAW
dimulakan dengan ayat Bacalah!
bagaimana hendak mengaku beriman jika hidup diselebungi nafsu?
jika tidak beriman dengan ayat-ayat Al-Quran?
orang berusaha mendekatkan diri ke arah kebaikan sedikit
dikatakan ekstremis

hurm..

tetapi bagi yang mengerti,ambillah peluang ini
sesungguhnya Allah itu Maha Penerima Taubat
telah banyak ayat yang disebut dalam Al-Quran
betapa Allah itu Maha Penyayang dan Maha Pengampun
Allah menerima taubat hamba-Nya yang dilakukan dengan ikhlas
biarpun dosa itu sedalam lautan dalam
selagi dia tidak syirik
anda fikirlah sendiri

janganlah bertangguh berubah
janganlah membutakan mata setelah mendapat ilmu
janganlah setelah anda tahu hakikat,anda kekalkan diri dalam kejahilan

dunia ini sementara
janganlah terpedaya dengannya terlalu lama
tidak bermaksud menyuruh anda menjadi hina di dunia
Rasulullah sendiri merupakan seorang usahawan yang berjaya
tetapi menjadi Muslim itu menuntut anda
untuk menjadi manusia yang cemerlang dan hebat
kerana pada akhirnya ada dua sahaja pilihan
syurga atau neraka
anda pilihlah

jika mahu ke syurga
sudah tentulah orang yang hebat-hebat belaka di dalamnya
anda fikir seorang yang menipu dan membunuh
bolehkah dia masuk ke syurga?
anda fikir seorang yang merogol masukkah ke dalam syurga?
anda fikir orang yang meninggalkan solat masukkah ke dalam syurga?
segala-galanya telah dijelaskan kepada kita sejelas-jelasnya
kita sahaja yang masih buta dalam keterangan

ubahlah diri kita
renungkan kesilapan diri
jangan biarkan diri kita menyesal di hari kemudian
di Hari Pengadilan nanti
hanya ada diri kita sahaja
tiada orang lain boleh membantu kita
melainkan tiga perkara itu
tetapi cukupkah itu sahaja?
bagaimanakah jika anda meninggal sebelum berkahwin?
jika anda meninggal ketika masih tidak berbuat amal yang banyak?
jika masih tidak menderma?

anda fikirlah
anda fikir sedalam-dalamnya

untuk mendapat kemenangan yang dijanjikan Allah
kita perlu hidup kerana Allah
bukan hidup kerana persepsi manusia lain
jangan fikirkan persepsi manusia lain
lakukan perkara yang diredhai Allah sahaja dan tinggalkan larangan-Nya

ya
memang susah
tetapi jika kita benar inginkan perubahan
insya-Allah Allah permudahkan urusan kita
jangan setelah tahu hakikat dunia hendak kiamat
tudung masih tidak pakai,masih tidak sembahyang

saya ini pun tidak sempurna
tetapi sekadar mengingatkan diri sendiri juga
kepada yang membaca
sampaikan pesanan ini kepada orang lain juga
kerana saya yakin tidak ramai yang akan membaca artikel ini

sesungguhnya yang baik datang dari Allah
dan buruk itu dari kelemahan saya sendiri
semoga kita semua sedar perkara ini
mari berubah diri
kaji semula Al-Quran
kerana di situ ada segala jawapan bagi segala permasalahan kita

dan penuhilah dada kita dengan ilmu
ini tidak
baru ditanya soalan pelik-pelik oleh orang bukan Islam
yang mungkin mereka itu bertanya kerana berminat terhadap Islam
kita sudah menggelabah seperti telur penyu
tidak tahu jawapan
masa itu baru hendak bertanya ustaz
kenapa kita tidak sentiasa mempersiapkan diri dengan ilmu?
kenapa tanggungjawab menjawab persoalan agama
diberi hanya kepada ustaz
padahal kita semua dilahirkan sebagai khalifah Allah di muka bumi
jangan begitu
persiapkan diri dengan ilmu
jadi role-model kepada orang lain

jangan asyik leka dengan hiburan
orang yang tidak tahu kebenaran
mereka tentulah leka
tetapi bagi kita?
sebarkanlah kebenaran
janganlah kita ini menjadi umat Islam akhir zaman
yang hanya beragama melalui kata-kata
(bermaksud umat Islam yang hanya bersemangat ketika syarahan agama)
tetapi selepas itu tiada sebarang tindakan pun diambil

jangan begitu ya saudara-saudaraku
kita lelaki Islam
remaja Islam
patutnya kita yang mengambil tanggungjawab ini dari bapa-bapa kita
menjadi pemimpin
bukannya kita memanjakan diri kita
dengan aktiviti-aktiviti tiada akal sahaja
come on bro,wake up

Ya Allah
bantulah kami Ya Allah
Amin.

semoga apa yang hendak disampaikan difahami oleh anda semua
jika saya salah
betulkan saya

Assalamualaikum Dan Selamat Beramal.

Friday, January 17, 2014

Cara Tidur Yang Betul Menurut Islam (Bagaimanakah Caranya Untuk Bangun Subuh)




Assalamualaikum.

Seperti yang kita tahu,Rukun Islam itu terdiri daripada 5 perkara.Rukun yang keduanya adalah Solat Lima Waktu.Dan kita tahu,ianya adalah haram untuk kita meninggalkan solat secara sengaja.[
link]

Tetapi,cuba berlaku jujur,tanya diri anda.Berapa ramaikah orang yang bangun untuk bersembahyang subuh setiap hari pada zaman ini?Mengikut pemerhatian saya dari keadaan sekeliling,saya boleh simpulkan hanya 40% yang bangun subuh pada pagi hari.Ini adalah statistik yang menyedihkan.

Bangun subuh pada pagi hari ini bukan bermaksud sembahyang ganti subuh setelah matahari tegak.Tetapi,ketika waktu prime-time.Sebelum habisnya waktu untuk bersolat subuh.

Sebenarnya,punca kita sukar bangun subuh mungkin kerana waktu dan cara tidur kita yang tidak betul.Jadi,di dalam artikel ini,akan saya kongsikan cara tidur yang betul menurut Islam yang jika dituruti,pasti akan membolehkan kita bangun subuh setiap hari.

Saya juga akan turut menyenaraikan beberapa perkara tidak bermanfaat yang anda terpaksa ubah dalam kehidupan seharian untuk mengikuti cara tidur ini.

Dan terakhirnya,sebelum meneruskan lagi penulisan,elok diingatkan,cara tidur mengikut Islam ini baik untuk kesihatan.Badan anda pasti segar di pagi hari setelah mencuba.

Cara Tidur Yang Betul Menurut Islam

1) Tidur awal.Mungkin dalam pukul 1030 malam,anda sudah boleh masuk tidur.Jika anda sudah berkahwin,latih anak-anak anda tidur awal juga.

2) Jangan dilewatkan tidur selepas solat Isyak melainkan ada hal penting seperti muzakarah ilmu, melayani tetamu dan sebagainya. Diriwayatkan daripada Abu Barzah, sesungguhnya Nabi SAW membenci untuk tidur sebelum Isyak.

3) Semasa hendak tidur itu,niatkanlah dengan ayat lebih kurang begini "Ya Allah,aku tidur ini kerana-Mu ya Allah.Untuk memenuhi fitrah badan aku.Kerana aku ingin bertahajud pada malam nanti pula.Semoga tidur ini memberi kebaikan yang sama dengan tahajud aku nanti."

4) Tetapi,niat di atas itu bahasa tidak formal sahaja.Itu saya baca begitu.Bukankah Islam itu mudah?Anda boleh search di internet untuk niat lebih formal.

5) Kemudian,tidurlah anda.Sebelum tidur itu,berwudhu'lah dahulu seelok-eloknya.Baca juga ayat Qursi.Baca juga surah Al-Ikhlaas,Al-Falaq dan An-Naas.Mengucap juga dua kalimah syahadah sebelum tidur.

6) Kemudian,dalam hati,niatkan untuk bangun pada pukul sebagai contoh mari kita letakkan 1.30 AM.Ini kerana waktu itu,kita punya minda belum sampai tahap tidur yang susah bangun.Ini kajian sains pun ada sebut.

7) Kemudian,bangunlah kita.Lakukan solat tahajud.Lakukan solat sunat.Ketahuilah bahawa solat tahajud itu solat sunat yang amat dituntut selepas solat fardhu.[
link]

8) Kemudian,jika anda masih mampu,bacalah sedikit Al-Quran.Tetapi,janganlah lakukannya jika anda mengantuk.Rasulullah berkata yang bermaksud lebih kurang begini "Janganlah bersolat dalam keadaan mengantuk kerana kamu akan mencaci diri kamu sendiri nanti".

9) Kemudian,tidurlah kita.Tetapi,setkan alarm untuk bangun subuh pula.

10) Kiranya kita boleh simpulkan kita bertahajud selama sejam.Iaitu sehingga 2.30 AM.Jadi,kita akan tidur selama 4 jam sehingga jam 6.30 AM. (Anda boleh sesuaikan waktu ini dengan jadual solat kawasan anda)

11) Tetapi,setkan di dalam minda.Kita hendak bangun subuh.Berdoalah kepada Allah.Supaya membangunkan kita ketika subuh.Dan ketika sedar sahaja,pastikan mengucapkan syukur kepada Allah.

12) Lawan perasaan malas anda.Itu hanyalah syaitan.Sains mengatakan kita perlu tidur 6-8 jam berterusan bukan?Sebenarnya kajian terbaru ada menunjukkan bahawa kita hanya perlu tidur 3-4 jam berterusan.Dan bangun malam sebentar itu bagus untuk kesihatan.

13) Dapat membaikkan buah pinggang dan sebagainya.Ini bertepatan apa diajarkan Rasulullah SAW.Baginda menyeru kita tidur sebentar apabila kita mengantuk.

14) Nampak?

15) Dan kemudian,apabila sampai ke waktu zuhur (tengahari),berbaringlah anda sebentar.Orang putih kata take a cat nap.Ianya bagus untuk kesihatan.Niatkan juga untuk mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW.Pasti mendapat pahala dan berkat.

16) Jangan tidur selepas asar.Ada bukti sains juga yang mengatakan tidur selepas asar boleh menghilangkan kewarasan (gila).

17) Dan apabila sampai malam,apabila anda mengikuti cara ini,pasti anda dapat tidur awal.Mula-mula hendak berubah,tentulah susah bukan?Jangan risau.

18) Dan dengan mengikuti cara ini anda mendapat 3 perkara.Iaitu keberkatan Allah SWT,kesihatan tubuh badan,dan juga dapat menjalankan tanggungjawab anda sebagai Hamba Allah SWT.

Perkara Rutin Kehidupan Seharian Yang Perlu Anda Ubah Untuk Mencapai Matlamat Ini

1) Kurangkanlah berhibur.Adakah anda fikir hiburan itu semua dapat membantu anda di akhirat kelak?Tiada guna menonton rancangan-rancangan yang tiada nilai kebaikan itu semua.Tiada guna anda duduk depan Facebook 24 jam mengharap akan keluarnya notification baru.

2) Tekad dan Istiqamah.Lakukanlah untuk mengharapkan keredhaan Allah.Anda hidup di dunia ini kerana Allah SWT mengizinkannya.Janganlah lupa kepada-Nya.Jika anda bersolat tahajud dan lengkap solat fardhu,pasti Allah akan membantu anda dalam hidup di dunia dan akhirat.

3) Jangan fikirkan orang lain punya kritikan.Ya.Hidup di zaman moden.You know.Malam masih muda selagi jam masih lagi belum menunjukkan pukul 5 pagi.Walaubagaimanapun,itu bagi mereka yang tiada ilmu.Jika anda masih mahu mengikut mereka,teruskan.Jika mahu menjadi hamba Allah yang mendapat berkat-Nya,ubahlah cara hidup.

4) Anda perlu untuk menambah ilmu anda juga.Jika anda tiada ilmu,ibadat anda itu kosong.Jika anda berilmu,anda akan dapat menghayati perbuatan anda.Sebagai contoh,jika anda ada ilmu tentang wudhu',anda akan tahu betapa besarnya kebaikan berwudhu' itu.Jika tidak,anda tidak lebih sekadar berwudhu' kosong.

Tetapi,Bagaimanakah Jika Saya Duduk Di Hostel?

Mungkin itu persoalan yang melanda anda.Ya.Bagaimana anda mahu tidur awal jika anda menginap di asrama.

Itulah masalah kita pada hari ini.Oleh kerana kita hidup terlampau berpaksikan nafsu,kita tidur lewat,berjaga malam tanpa berbuat apa-apa membuang masa.

Itulah pentingnya anda untuk tidak membuat bising di dalam bilik.Ini tidak,hati roommate tidak pernah dijaga.Bising.Memasang lagu sekuat-kuatnya.Headphone bukankah ada?

Jadi,jika anda tidur di hostel,anda mungkin boleh pergi tidur di surau.Atau pergi tidur di bilik orang yang senyap buat beberapa jam sebelum bangun solat malam.Jangan bimbang.Jika ada kemahuan,di situ ada jalan.Allah pasti membantu.

Tentang rakan yang membuat bising dalam bilik,bersabar sahajalah dengan mereka ini.Pelik juga.Mereka ini tidak ada rasa bersalah ke tidak bangun subuh?

Mungkin sebagai permulaan,anda boleh sebarkan isi artikel saya ini kepada kawan anda?Atau sharekan di Facebook.Mana tahu,pihak berkenaan mungkin terasa dan mengubah sikap.Malah,mungkin beliau dan anda akan turut bersama-sama tidur awal.Indah bukan?

Kesimpulan

Jika anda mengikuti cara tidur ini,anda pasti boleh bangun subuh dan anda pasti akan merasa sihat.

Saya tidak tipu.Saya sendiri sudah mencuba cara ini selama sebulan.Dan Alhamdulillah saya sentiasa bangun subuh dalam tempoh sebulan ini.Kalau dulunya,ada juga miss.

Dan,saya gerenti anda juga.Anda tidak akan mengantuk pada siang harinya.Tetapi,anda akan lebih ceria dan segar.

Bukankah Nabi SAW bersabda bahawa tidak elok untuk tidur selepas Subuh?

Setelah saya mencuba cara ini,saya berpendapat bahawa kita tidak elok untuk tidur selepas Subuh kerana jika kita tidur semula dan bangun lewat,minda kita tidak akan fresh.Malah,kita still perlukan tidur.Dari situ,kita dapat lihat,
hidup berpaksikan nafsu tiada kesudahan.

Dan,jika anda tidak tidur selepas subuh,anda akan fresh.Anda boleh memasak sarapan,membaca suratkhabar,tidak mengantuk untuk pergi ke kerja,membaca Al-Quran,menyiram bunga.Malah anda juga akan gembira dan riang.

Tidakkah itu menyeronokkan? (Mungkin hanya menyeronokkan bagi orang yang normal).

Itulah dia.Semoga anda semua dapat manfaat dari artikel ini.

Amalkanlah cara ini.Sesungguhnya tiada guna anda membaca artikel tentang Akhir Zaman dan Dajjal jika Solat Subuh anda tidak sempurna.Kerana Solat itu merupakan perkara pertama dihisab di Akhirat kelak.

Fikir-fikirkanlah.

Assalamualaikum Dan Selamat Beramal.


Wednesday, January 15, 2014

Seks Selepas Bersalin





Mengikut tradisi orang Melayu, berpantang bagi ibu selepas bersalin yang paling baiknya adalah 100 hari. Bagi sesetengah orang, 100 hari itu dimaksudkan dengan tempoh berpantang untuk tidak bersama suami, manakala pemakanan harus dikawal secara ketat sehingga 40 hari yang pertama.

Selepas bersalin, ibu biasanya akan mengalami perkara-perkara berikut:
  • Trauma dengan proses kelahiran - Bayi yang keluar melalui vagina wanita akan menyebabkan tisu vagina yang lembut luka. Apatah lagi, yang digunting (episiotomi) dan dijahit. Luka ini akan mengambil masa sehingga berminggu-minggu untuk sembuh sepenuhnya.
  • Perubahan hormon dan emosi - Kelahiran anak akan membawa perubahan yang besar dalam hidup. Penjagaan anak dan proses berpantang akan sedikit sebanyak membawa tekanan emosi kepada ibu. Ditambah lagi dengan perubahan hormon yang akan mempengaruhi emosi dan keinginan seksual ibu.
  • Perubahan fizikal - Jarang wanita lepas bersalin merasa seksi kerana bentuk fizikal yang mengalami perubahan ketara seperti tubuh yang makin berisi, menggeleber, kulit perut merekah dan badan berjerawat. Ibu merasakan dirinya tidak menarik lagi.

Jadi, adalah penting untuk pasangan suami isteri peka dan bersedia untuk menghadapi masalah seksual yang akan timbul 6 bulan pertama selepas kelahiran anak. Kesabaran yang tinggi sokongan amat penting untuk ditonjolkan oleh suami kerana bukan senang untuk mengandung dan melahirkan.

Apa yang terjadi kepada keinginan seksual wanita selepas bersalin?

Kebanyakan wanita tiada keinginan untuk bersetubuh sekurang-kurangnya beberapa minggu selepasa bersalin kerana kesakitan dan keletihan. Jika proses kelahiran adalah lama dan sukar, wanita mungkin takut untuk mengandung lagi jika melakukan hubungan seks. Perubahan hormon dan kerisauan juga mempengaruhi keinginan seksual wanita selepas bersalin yang akan menyebabkan kekeringan faraj. Ini biasa berlaku dalam tempoh 3 bulan pertama selepas kelahiran.

Kebiasaannya, wanita akan mempunyai keinginan seksual selepas beberapa bulan bersalin. Jika tidak, dapatkan nasihat daripada doktor untuk mengatasi masalah ini.

Adakah kelahiran bayi akan menjejaskan hubungan seks?

Sudah semestinya! Kebanyakan ibu dan bapa yang baru menimang cahaya mata akan keletihan kerana tidur yang tidak mencukupi. Keadaan ini mungkin akan berlanjutan beberapa bulan atau mungkin bertahun. Dalam tempoh masa ini, suami akan merasakan dirinya disisihkan dan segala tumpuan diberikan kepada bayi. Tak mustahil juga jika suami akan merasa cemburu dengan bayinya.

Walau bagaimana pun, kebanyakan suami akan menghargai isterinya apabila melihat sendiri proses kelahiran. Suami dapat menyaksikan sendiri betapa besarnya pengorbanan isteri yang bersabung nyawa untuk melahirkan anaknya. Pengalaman tersebut akan menyebabkan suami menjadi lebih bertolak ansur dalam semua perkara dan menjadi titik tolak bermulanya fasa baru dalam perkahwinan.

Terdapat juga sesetengah lelaki yang berasa tertekan dengan proses kelahiran yang disaksikan. Mereka berasa sangat bersalah dan kesian dengan isteri sehinggakan tidak sanggup memikirkan untuk melakukan hubungan seks lagi. Suami yang terlalu obses dengan pemikiran ini sehingga menyekat hubungan seks dilakukan walaupun isterinya sudah pulih harus mendapatkan nasihat kaunselor. Tapi, selalunya pemikiran untuk tidak melakukan hubungan seks ini akan beransur hilang walaupun rasa bersalah dan kesian masih menebal.

Faktor-faktor tersebut boleh mewujudkan kerenggangan suami isteri. Bagi mengembalikan keharmonian rumah tangga, pasangan suami isteri harus mempunyai kepercayaan dan menghargai pasangan masing-masing. Sifat sabar dan bertolak ansur memainkan peranan yang penting bagi memahami kehendak masing-masing. Suami isteri boleh melibatkan anak dalam perkara yang dilakukan bersama supaya kehadiran anak akan mengembalikan rasa bahagia. Dengan cara ini juga boleh menyedarkan suami isteri tentang tanggungjawab baru mereka sebagai ibu dan ayah dan peranan ini memerlukan kerjasama yang kukuh.

Bila masa yang sesuai untuk hubungan seks?


Secara amnya, sebaik-baiknya masa yang sesuai bagi wanita selepas bersalin untuk melakukan hubungan seks adalah selepas pemeriksaan yang akan dilakukan lebih kurang 4-6 minggu selepas bersalin. Dalam tempoh 4-6 minggu tersebut, anda tidak digalakkan untuk melakukan hubungan seks kerana organ reproduktif seperti faraj dan rahim masih belum pulih sepenuhnya. Tambahan lagi apabila jahitan pada vagina belum sembuh serta darah nifas masih belum kering. Hubungan seks dalam tempoh tersebut boleh mengakibatkan jangkitan kuman dan menyebabkan proses penyembuhan organ reproduktif mengambil masa yang lebih lama. Kebiasaannya, selepas 6 minggu, rahim akan kembali mengecut seperti sediakala dan luka jahitan sudah sembuh.

Apabila anda suami isteri sudah bersedia untuk melakukan hubungan seks, lakukan dengan hati-hati dan lembut. Carilah masa yang sesuai di mana anda tidak terlalu letih dan anak anda tidur dengan lena. 


Seks dalam pantang


Menurut kajian yang telah dilakukan, seks yang dilakukan selepas bersalin (dalam tempoh berpantang) boleh menyebabkan embolisma udara yang menyebabkan kematian. Embolisma udara dalam faraj akan berlaku apabila seks oral dilakukan oleh pasangan anda terhadap anda. Udara yang ditiup masuk ke dalam faraj akan masuk ke dalam rahim dan seterusnya masuk ke dalam salur darah. Kesannya boleh membawa kepada KEMATIAN yang pernah dilaporkan terutamanya di negara-negara barat.

Itulah pentingnya mengikut panduan yang digariskan dalam Islam dalam konteks hubungan seks. Rupanya perkara yang tidak digalakkan oleh Rasulullah boleh membawa akibat yang buruk. Jadi, penting bagi suami isteri memahami garis panduan dalam melakukan hubungan seks kerana hubungan seks yang baik akan menjurus kepada kesihatan yang baik.