Followers

Saturday, December 14, 2013

Perkongsian Laman-Laman Web Ilmu Islamik Bermanfaat

Assalamualaikum.

Saya pasti ramai dari kita pada zaman ini bergantung pada kemudahan internet untuk mendapatkan sesuatu info.Ini kerana internet menyediakan maklumat yang banyak dan kebanyakannya adalah percuma.

Kita hanya perlu membayar bayaran untuk internet secara asasnya.

Seperti anda,saya sebelum ini sering mencari-cari laman web yang bagus dan boleh dipercayai untuk dibaca (dijadikan rujukan) .

Jadi,di sini saya ingin menyenaraikan beberapa laman web yang saya rasa bermanfaat untuk anda.Tinjau-tinjaulah laman web ini.Mana tahu ada yang anda bakal suka.

Kebanyakan dari laman web ini adalah berbahasa Inggeris,tetapi jangan risau.Bahasa Inggerisnya adalah mudah difahami.

Namun,untuk kemudahan anda yang kurang fasih berbahasa Inggeris,saya akan meletakkan beberapa laman web bahasa Melayu di bawah ini.Insya-Allah.


Jika anda mendapati terdapat sebarang keraguan atau ketidak-benaran tentang kandungan laman-laman web di bawah ini,sila maklumkan saya tentangnya.Maklumlah,dunia maya sekarang ini bukankah banyak keraguan dan ketidak-benaran.Kita yang menyedari,hendaklah memberi teguran.

Namun,saya yakin bahawa laman-laman web di bawah ini boleh dipercayai.

Insya-Allah.Selamat beramal.


(Sila klik di atas nama laman web)

The Deen Show (English)
The Deen Show adalah satu rancangan talk-show yang berkisarkan isu-isu Islamik semasa dan persoalan-persoalan yang mengelirukan orang ramai tentang Islam.Rancangan ini juga banyak memaparkan temubual bersama beberapa orang mualaf ternama seperti Loon dan sebagainya.

The Key To Understand Islam (English)
Dalam laman web ini ada dikongsikan beberapa pembongkaran saintifik dalam Al-Quran.Contohnya Teori Big Bang dan sebagainya.Pada saya,sebagai umat Islam kita perlu tahu bukti-bukti saintifik yang terdapat di dalam Al-Quran ini.Kerana ini menunjukkan kebenaran Al-Quran dan Islam itu sendiri.

WhyIslam.Org (English)
Laman web ini memperbetulkan salah faham tentang Islam.Contohnya,salah faham tentang konsep Jihad dalam Islam.Ada diterangkan dalam laman web ini.

Tafsir (English)
Laman web ini bukan sahaja mengandungi tafsir Al-Quran dalam bahasa Inggeris,tetapi juga mengandungi pelbagai ilmu lain.Sebagai contoh,ada diterangkan mengapa di dalam sembahyang kita perlu membaca Surah Al-Fatihah.

Rahman Piczo (English)
Laman web ini merupakan usaha seseorang yang bernama Rahman untuk mengumpulkan maklumat tentang Islam dalam satu laman web.Bagus laman web ini.

Tafsir-Tafsir Al-Quran (Bahasa Melayu)
Ini merupakan post saya yang terdahulu di mana pada akhir post saya ada sertakan senarai link-link tafsir Al-Quran dalam bahasa Melayu.

Koleksi Hadis Sahih (English)
Saya tidak menjumpai lagi sebarang laman web koleksi hadis dalam bahasa Melayu.Tetapi,laman web ini adalah laman web hasil usaha Universiti Islam Antarabangsa Islam Malaysia.Jadi,sumbernya boleh dipercayai.Banyak koleksi hadis yang boleh dijadikan panduan anda.

Khalifahklothing's Youtube Channel (English)
Ini merupakan saluran Youtube yang mempunyai banyak video syarahan agama penceramah-penceramah agama seperti Abdul Raheem Green dan sebagainya.

Islamic Research Foundation (English)
Pertubuhan Islamik yang diasaskan oleh Dr. Zakir Naik.Apa yang menariknya tentang laman web ini adalah anda boleh streaming PeaceTV,saluran televisyen Islamik 24 jam.Mungkin kita tidak tahu,tetapi terdapat seorang anak Malaysia yang terlibat dalam PeaceTv ini.Beliau adalah Hussain Ye.Saya kagum dengan usaha beliau berdakwah kerana untuk pengetahuan anda beliau merupakan seorang mualaf.

dan laman-laman web yang lain adalah seperti di bawah ini :

Questions And Answers About Islam For Non-Muslims
Dr. Bilal Philips
Laman Web Bermanfaat Yang Dicadangkan Oleh Dr. Bilal Philips

Itu sahaja yang dapat saya senaraikan buat masa ini oleh kerana kesuntukan masa.Yang selebihnya insya-Allah akan saya senaraikan bila ada kesempatan dan umur yang panjang lagi nanti.

Menuntut ilmu itu boleh menjadi ibadat jika diniatkan ikhlas kerana Allah.

Selamat beramal.

Assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment